Saturday, March 20, 2010

Sembang-sembang teh tarik 2

Adus, dah puas memikir tapi tak dapat jugak tajuk yang nak ditulis kali ni. So sekali lagilah saya sembang sembang kosong dengan anda semua..

Tak ada apa perkara menarik yang berlaku 2-3 hari ni. cuma after 10 years saya dah mula cuba berjinak ke gym semula. Bukan nak bina badan cuma nak jadi fit sikit. (actually beberapa org dah tegur berat badan sy walaupun still sesuai ngan ketinggian )

Nasib baik sy dah pernah ke gym 10 tahun lalu jadi sy tak lah segan sangat berbanding masa mula mula dulu.

Seperti biasalah, bila ada gym, terdapatlah beberapa orang lelaki (dan wanita) gagah yang kerjanya setiap hari cuba mengangkat berat seberat mungkin, bertujuan nak menambahkan muscle, samada untuk pertandingan atau kepuasan diri.


Gambar hiasan - Sazali Samad Juara Dunia Bina Badan

Bagi yang first time masuk gym, bila terpandang manusia2 gagah ini, kita akan berasa segan, kerdil,malu alah dan beberapa perasaan lain yang melibatkan rasa rendah diri. Tapi bagi yang dah biasa masuk gym, manusia gagah ini rupanya seperti insan yang lain juga, ramah, mudah tersenyum, tak sombong dan sedia membantu kita. (memang terdapat satu dua ekor yang sombong tapi majoritinya baik dan peramah)

Manusia gagah sedang flex muscle bicep


Kalu kita bandingkan bicep kita dengan mereka (bicep= otot bahagian atas lengan), kita akan dapati bicep mereka sebesar peha kita. Lihat gambar di atas. Malah otot otot di bahagian lain juga amatlah besar .


Kadang kadang sy hairan, mengapa sampai begitu sekali mereka training untuk mendapatkan badan berotot yang besar dan kadangkala amat pelik.






Apa yang menarik, manusia gagah ini suka posing kat cermin sambil flex muscle mereka. Setiap kali habis sesuatu set senaman, mereka akan merenung cermin sambil flexing muscle mereka. Mungkin terasa puas melihat muscle yang makin besar.

Ada sebahagian manusia gagah ini yang berlatih ikut skima yang betul. Kita akan dapati proportion badannya elok dan sekata. maknanya, bahagian atas badan dan bahagian bawah badan adalah sekata dari segi tumbesaran ototnya.

Tapi bagi yang main belasah aja, kita akan dapati dia mempunyai dada yang bidang, tangan yang besar tapi punggung dan kaki yang kecil. Ini bermakna orang ini hanya menumpukan bahagian atas bdan sahaja. Nampak pelik sungguh hahahahahah Nak tergelak pun ada, tapi bila mengenangkan bicep dia yang sebesar paha sy yang dah memang besar ni, sy tak jadi gelak kuat2.

Anyway, bagi yang first time ke gym, eloklah upah trainer untuk at least sebulan agar dia boleh tunjukkan cara yang betul nak bersenam.

Bagi sy tak perlulah terlampau berotot besar. Asalkan kita fit, sihat dan sedap mata memandang cukuplah...



YANG NI BARU BETUL BETUL GAGAH


5 comments:

  1. wah takutnye tengok manusia yang berbadan begitu..
    hheehehe..

    p/s: u menang award..amik la..
    http://dayangredzuan.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. wah wah..ahli bina badan upenye..hehe..muscle n six pad dh ckp dh..xperlu bina cm tu..takot sey tgk..hakhak..

    ReplyDelete
  3. anak pakcik redzuan : thanx for the award

    Mimi : sy bukan ahli bina badan, sy cuma ke gym berjalan atas treadmill dan kayuh bicycle static kat gym tue.. huhuhu

    ReplyDelete
  4. eeeeeeee i geli plak tengok dorang tu....
    i rasa body yg ketul2 gitu cam weird gitu hehehehe
    tapi kalo gi gym utk fit, ok gak pe...

    ReplyDelete
  5. rasp: betul tue. g gym untuk fit sikit.

    ReplyDelete