Wednesday, March 3, 2010

Kaunselor tak bertauliah...


Beberapa minggu sudah, dua orang kawan saya mengadu. Seorang lelaki dan seorang perempuan. Kedua-dua telah berkahwin dengan pasangan masing-masing yang dikenali sejak dari bangku sekolah lagi..

Kawan lelaki - Isteri aku seorang yang tak tahu menghargai pengorbanan aku. Yang dia tahu nak minta duit saja. Bukan dia nak ambil berat tentang aku. Makan pun aku kena cari sendiri.Dia tak pernah tanya aku letih ke tak, dia tak pernah peduli aku ada duit ke tak, yang dia tahu aku kena settle sume bill sorang diri. Abis tu apa guna dia bekerja kalau tak membantu. lebih baik dia duduk dirumah jaga anak. Duit gaji aku abis dia minta, duit gaji dia abis guna untuk shoping dan masuk program mlm yang tak berfaedah sampaikan duit habis beribu, untung tak ada. Bila tegur, dia cakap aku dengkilah, tak mo bagi semangatlah.Kalu camni tak mustahil aku cari lain kalau aku ada duit nanti..

Kawan perempuan - Suami aku asyik buat dek ajer bila balik kerja. Dahlah balik lewat sampai kul 1-2 pagi terus masuk tidur aja. Bukan nak tolong aku buat kerja rumah. Aku pun kerja juga bukan dia sorang aja kerja. Aku pun penat di ofis. Bila balik rumah, kena jaga 2 orang anak kecil, bagi makan anak, tukar lampin, masak, mengemas, basuh baju, jemur baju, serika baju dan lain-lain lagi. Semua aku kena buat sendiri. Suami aku buat dek aje. Aku dah fed up laa. Aku penat. Aku tengah consider nak berpisah ni..


Adoi, kedua-dua kawan mengadu kat saya yang belum kawen lagi ni. Ni yang buat tak semangat ni.

emm alahai dulu masa sekolah bercinta bagai nak rak.. sekarang leh camtu lak.. terpadamkah api chentaa? Ke manakah destinasi chenta kamo? (Chewah, tiru ayat blogger Siriben merah)

So saya nasihatkan kat dua-dua supaya bersabarlah. Perhaps berbincang dengan pasangan masing masing dan jumpa kaunselor.Rujuk kepada mereka yang arif. Mungkin kaunselor dapat membantu menjernihkan keadaan.

Kepada pasangan masing-masing ,

  • Mungkin satu senyuman yang ikhlas mampu menceriakan keadaan

  • Mungkin sebaris ucapan penghargaan mampu menghilangkan penat di dada

  • Mungkin sebuah pertolongan mampu mengeratkan hubungan....

Teringat chorus lagu Faizal Tahir : Aku chenta padamu, aku benci padamu.....

5 comments:

  1. nak amek royalti guna nama kita dlm entry neh..
    hahahaha..

    hidup ini x seindah biasa..
    ada pahit getir yg menguatkan lagi rasa cinta itu..
    cinta masih ada.. cuma sinarnya kian malap jika masing2 x nak berusaha..
    jum kita mencari destinasi chenta yg hakiki~!!

    ReplyDelete
  2. waduh..mcm2 dugaan alam umah tngga ni..time kapel...kemain lg..i lap u..u lap me tu...dh kawen..hurmmm...slamat....haha...tkot lak rasa..huhu..

    ReplyDelete
  3. tula..kdg2 bile dh dok sebumbung br nampak true colour memasing..tp kena la give and take..br harmoni

    ReplyDelete
  4. komunikasi itu penting....
    byk benda leh resolve bila berbincang...
    jgn amik partner kita for granted...
    rekindle the love ;D

    ReplyDelete
  5. reben,mimi & wahidah : thanx for ur comment. Hope u all dapat appreciate ur partner or future partner

    rasp: sy setuju ngan akak. Comunication is important.

    ReplyDelete