Monday, March 22, 2010

Kisah Seram.

Baru baru ini, ada seorang kawan, abg jo menceritakan satu kisah yang agak menakutkan. Tak tahulah samada benar atau tidak . Sy tuliskan kisah itu di sini supaya pembaca dapat menilai kisah ini........

Kisah ini berlaku di sebuah depot simpanan bas. Ia merupakan satu kawasan lapang untuk bas disimpan pada waktu malam. Terdapat juga bengkel tempat bas diperbaiki dan pejabat. Kawasan ini sebenarnya adalah kilang lama yang telah terbiar sebelum diambil alih oleh syarikat bas berkenaan.

Kawasan ini berpagar sepenuhnya. Pada suatu malam, abg jo yang kerjanya sebagai tukang repair bas datang bekerja pada waktu malam. Pada kebiasaannya, terdapat 3 lagi mekanik yang bekerja di waktu malam, tapi oleh kerana esoknya merupakan tahun baru cina, maka pada malam itu hanya abg jo yang bekerja.


Isteri abg jo memang tak suka abg jo bekerja shift malam, tapi nak wat camna. dah policy syarikat. lagipun, pada sebelah malam merupakan waktu yang elok untuk repair bas kerana pada waktu siang bas berjalan ke sana sini.


Abg jo, ada satu tabiat pelik. Bila sampai di hadapan pondok pengawal, dia akan menunggu bas yang masuk untuk ditumpang. Ini kerana dia malas nak berjalan ke bengkel yang jaraknya 50 meter dari pondok pengawal.

Pada malam itu, abg jo tiba jam 11.45 malam dekat pondok pengawal. Ketika itu pengawal tiada. Ke surau agaknya. Dia pun mula menunggu.

Ketika menunggu, dia mula teringatkan kisah kisah pelik yang berlaku di depot itu. Antaranya ada pekerja pernah mendengar suara perempuan mengilai di tandas. Ada satu lagi kes, pernah mekanik ternampak seorang perempuan menyusui anaknya di dalam bas. Setelah di dekati rupa perempuan itu amatlah buruk dan berulat. Manakala anaknya pula ialah batu nesan. Selepas itu dia hilang secara tiba tiba. Memang pernah ada seorang perempuan mengandung yang meninggal di dalam bas.

Apabila mengenangkan dia bekerja seorang malam ni, abg jo jadi kecut. Peluh mula membasahi dahi. Dah pukul 12.30 mlm. Bunyi anjing sahut menyahut. Dia bertambah kecut.

Tiba2 kedengaran bas bergerak menuju ke arah depot. Abg jo berasa lega. Tetapi bas itu berhenti tiba tiba lebih kurang 70 meter dari pintu pagar. Abg jo berasa pelik. Lampu bas tertutup kedengaran bunyi bising. Lebih kurang 3 minit. Bas bergerak semula, tetapi kali ni amatlah perlahan...

Abg jo cuba menahan bas itu untuk ditumpang tapi ia tidak berhenti. Oleh kerana ia bergerak amat perlahan maka abg jo sempat melompat menaiki bas melalui pintu yang tidak ditutup.
Dia pun langsung ke tempat duduk di depan. Tiba tiba, abg jo terperasaan tiada orang di tempat pemandu. Abg jo jadi kecut, macam mana bas bergerak sendiri, amat perlahan pulak tu. Tiba tiba abang jo terperasan ada sebelah tangan yang mengawal stereng dari arah tepi. abang jo menjadi takut. Dia terperasan ada seorang wanita rupanya ditepi tempat duduk pemandu sambil tangan kanan memegang stereng. abg jo pelik. macam mana bas boleh bergerak tanpa wanita tadi menekan pedal minyak.

Abg jo mula terkenang kisah perempuan hantu tadi, beliau sudah tak tentu arah lalu dia berlari ke belakang sekali untuk melihat tingkap belakang. Jantung beliau berdegup kencang seolah olah tidak mempercayai apa yang dilihatnya.

Rupa rupanya pemandu bas dan konduktor tengah menolak bas. Bas rosak.....sebab tue dia bergerak perlahan. Dan perempuan itu adalah isteri pemandu bas cuba nak tlog kawal stereng......


Hehehe ............

5 comments:

  1. wakakaka :) nk knakan org jgak nmpak..haha..kreatif btok knduktor bus tu..etulah..jgn jd pnakot n pk bkn2 sgt..lalalala..~~~ T.I.P.A.H T.E.R.T.I.P.U lgiiiii..huuuu

    ReplyDelete
  2. mimi: heheheh sesajer boring boring malam nie

    ReplyDelete
  3. haha..mcm ku knal ayat etu..di mana ya..hakhak..

    ReplyDelete
  4. mimi: entah lah, di mana ya? mungkin kat situ kot

    anak pak cik ridzuan : sori yer. gurau-gurau di malam ini

    ReplyDelete