Wednesday, November 23, 2011

Bolasepak oh bolasepak



2 hari lepas rakyat malaysia bergembira menyaksikan pasukan harimau malaya menjinakkan sang garuda pada pertemuan akhir acara bolasepak sukan sea.

aku percaya ramai yang berdebar menyaksikan perlawanan tersebut dan berbangga setelah pasukan harimau malaya membawa pulang emas......

ketika menonton perlawanan tersebut, aku terkenang kembali bagaimana suatu ketika dulu aku pun pernah berangan-angan nak menjadi pemain bola sepak...

minat aku berputik ketika di tingkatan satu... boleh dikatakan setiap hari aku memikirkan bolasepak.. sehari tak bermain, rasanya macam sia-sia sahaja hari berkenaan...ketika itu, aku berangan kononnya nak jadi pemain negeri...aku kerap menonton perlawanan bola di tv, membeli buku cara-cara bermain bolasepak dan sering berfikir apakah skill yang nak digunakan untuk menggelecek pihak lawan..malangnya aku masuk sekolah agama.. jadi tak dapatlah aku mengembangkan minat yang ada...


berhampiran dengan rumah ku ada padang bola. Pada hari jumaat di adakan training bolasepak oleh sebuah kelab ditubuhkan oleh penduduk di situ.. aku pun tumpang sekaki menyertai kelab berkenaan dengan bayaran RM3 sebulan...namun yuran tak pernah dibayar kerana tiada sesiapun yang mengutip yuran....hahahha. Training start pukul 4.30 namum pukul 3.30 aku sudah sampai.. hahah punyalah semangat..

kasut bolaku(boot) yang pertama berharga RM65 berjenama PUMA. Aku beli di Pulau Pinang.. di alor setar memang susah nak dapatkan boot yang sesuai kerana size kaki ku jenis besar..kawan-kawan panggil kaki ku size gajah... Stoking juga berjenama sama berwarna kuning... itulah peralatan utama ku.. setiap kali lepas bermain, aku akan basuh boot itu dan mengilatkan dengan kiwi.. namun boot itu tiada lagi.. aku meminjamkan kepada seorang rakan yang tidak pernah memulangkanya balik kepada ku.........

yang lucunya ketika berjalan di mana2, aku akan mengacah2 kaki ku seperti mengelecek bola, kawan-kawan berasa pelik dengan ku.. ketika berbaring di atas katil, aku akan menendang keudara, seolah olah sedang membuat bicycle kick (sepakan gunting) hahha begitulah taksubnya dengan bola..

ketika di MRSM aku menjadi pemain bolasepak maktab.. walaupun hanya pemain simpanan, aku cukup berbangga...tapi pasukan kami tak kemana pun....hahaha


aku bukanlah pemain yang handal, namun pernah mendapat pujian rakan kerana kerajinan ku di atas padang mengejar bola.. sekiranya aku dilatih dan diberi peluang, sudah pasti aku menjadi pemain yang hebat... (Chewah!)

tapi entah mengapa, minatku bermain bolasepak makin berkubur setelah aku masuk sebuah kolej di KL. Salah satu faktornya adalah kerana kolej itu tiada padang bola...

selepas kolej aku masuk university, walaupun ada padang, namun aku tidak pula bermain bola sepak.. mungkin kerana aku sudah hilang minat disamping menyampah melihat gelagat para student yang bermain bola di padang universiti...berlagak sungguh. satu lagi sebabnya kerana aku sibuk mengangkat berat di gym. kalau bermain bola, nanti kecil lah muscle hahahhaah

.kemudian aku masuk alam pekerjaan dan berkubur terus minat ku bermain bolasepak

kini setelah menonton perlawanan akhir sukan sea, tetiba aku rasa berminat nak meyepak bola..terkenang kembali, keseronokkan bermain suatu ketika dulu.. dengan umur yang dah masuk 35 tahun bermakna hampir 15 tahun tak menyepak bola.. teringin sunggh nak main bola.. tapi mana nak cari kengkawan nak main bola... kawan-2 yang ada hanya tinggal 2-3 kerat dan semua jenis yang tak bersukan dah.....dan nak kena beli bola dan boot pula.. alahai..............tapi jangtung ku dah berdebar-debar nak main bolasepak... bagai diriku jatuh cinta semula dengan bolasepak......................................









No comments:

Post a Comment