Saturday, April 2, 2011

Orang Melayu Berkumpul Di Padang Mat Sirat?


Kisah ini berlaku di dalam dewan kuliah. Masa tu aku masih student di Uniten. Prof yang mengajar ketika itu adalah seorang Prof jemputan dari Universiti berdekatan.

Aku tak ingat apa nama subjek tue, tapi ia berkaitan dengan Ketamadunan Manusia.. Prof pulak, seorang Cina tapi amat fasih berbahasa melayu...

Aku minta maaf, tapi prof mengajar memang bosan. Mengantuk sangat. Mungkin sebab subjek tu sendiri yang membosankan.

Kebanyakkan student kalau boleh tak mau datang. Kirim kat member tolong sign attendance. Yang datang pun kebanyakkannya akan tidur atau berpura-pura mendengar sambil berpura-pura menyalin nota, padahal mereka sedang buat kerja atau assignment lain. Ada juga yang skima dan kelihatan bersungguh-sungguh memberi perhatian kepada prof.

Sedang aku melayan kebosanan, tiba-tiba aku dikejutkan dengan kata-kata berikut dari prof :

'Orang Melayu akan berkumpul di Padang Mat Sirat'
*Padang Mat Sirat - Nama sebuah daerah di Langkawi

Aku terus temanggu. Dalam keadaan mengantuk aku cuba memahami statement berkenaan.

Apahal pulak orang melayu kena berkumpul di Padang Mat Sirat.?

Ada demonstrasi ka?

Ada rusuhan ka?

En. Mat Sirat nak jumpa ka?

Cukup besar kah Padang Mat Sirat Kalau semua orang melayu nak berkumpul di situ?

Berapa pulak tambang nak pi
Padang Mat sirat kat langkawi tue?



Aku terus tertanya-tanya.
Bukan aku seorang, tapi boleh dikatakan semua terpinga-terpinga.. Lantas seorang student di barisan hadapan pun bertanya prof,


'Prof, kenapa orang melayu nak berkumpul di Padang Mat Sirat,? Bangsa lain nak berkumpul di mana?'

Lantas Jawab Prof : ' Laaa ustaz kamu tak ajar ka? kan orang melayu (islam) kalau mati lepas tu akan berkumpul di Padang Mat Sirat


Laaaaaaaaaaaaa hahahahha bukan Padang Mat Sirat, Padang Mahsyar la Prof....

Kami satu kelas ketawa macam nak pecah perut. Hilang mengantuk hari tue



2 comments: