Monday, June 6, 2011

Reject Shop.....


Semalam dengan penuh boringnya aku menawaf Star parade di alor star. Jalan punya jalan akhirnya aku berdiri di depan Reject Shop

aku masih teringat kali pertama dengar pasal Reject Shop ini kira2 16 thun lepas. Masa tu aku form 4...

Ketika itu, dua orang kawan sedang bergebang sakan;

Sharil : (dengan nada serius) Kau tau, kat KL ada satu kedai nama dia reject shop. Dia jual barang kilang yang reject. haha cam baju dan seluar

Faizal : ye ker? reject camna?

Sharil: alah, kilang kan kadang kadang buat salah masa production. so dari dia orang buang baik dia jual murah kat kedai reject shop ni

Faizal : Ye ker, ada orang nak beli ker.?

Sharil: Laaa ader. Kau tahu, ada aku tengok baru-baru ni, jeans Levis 501, rosak sikit jer kat jahitan dia, kalau kau pakai pun, orang tak perasan punya. kau tahu harga dia berapa?
kalau kat luar harga dia RM600 lebih, tapi kat reject shop harga dia RM 90 camtu jer..
(dengan nada yang bersungguh sungguh)

Faizal : (dengan kekaguman yang amat sangat) ye ker? eh nanti kita balik KL kita p, jom, jom...

Sharil: ok brader, kita set nanti...

Itulah kali pertama aku dengar pasal reject shop melalui perbualan rakan ku dua orang tadi.

3 thun kemudian ketika aku berada di KL baru lah aku berkesempatan ke Reject Shop.. Kat situ memang banyak pilihan. Bajunya pelbagai jenama yang kita tak pernah dengar. Most probably jenama luar negara. Memang lain dari yang lain.. Kebanyakkan pakaian adalah dari stok yang elok. Jarang jumpa stok yang reject sebagaimana kawan aku gebang dulu.

Tapi reject shop pada tahun 1990 bagaikan satu fenomena.. tak sah kalau tak singgah bila nak beli baju especially bila musim perayaan. Terdapat 3 faktor utama yang aku rasa menyumbang kepada popularitinya 1. Harga murah 2. Saiz (ada size besar) 3. Pelbagai pilihan.

Boleh dikatakan setiap remaja dan pelajar U akan berkunjung ke reject shop ketika itu.. Malah di tempat aku di alor setar pun ada satu cawangan. Nama reject shop meniti dari bibir ke bibir pembeli baju.. Begitulah terkenal nya reject shop ketika itu.

Namun kini, aku rasa reject shop dah jadi lesu.. especially kat alor setar ni.. jarang jarang aku tengok orang masuk outlet ni..malah budak budak sekarang pun mungkin dah tak minat nak beli baju kat sini. collection baju pun dah tak menarik. Harga pun bagi aku tak murah sangat..

Tapi bagi aku, setiap kali aku melangkah masuk reject shop, aku akan tersenyum sendirian.

Kenapa?

Setiap kali aku melangkah masuk, pasti imej kedua kawan aku sedang bergebang sakan tu akan terbayang di benak fikiran ku dan dialog mereka pasti terngiang-ngiang di telingaku....


Dan sampai ke hari ni, aku masih belum menemui jeans Levis 501 reject dalam mana2 outlet reject shop seperti yang mereka berdua gebangkan itu

No comments:

Post a Comment